Що робити, якщо тебе оббрехали, і як покарати кривдника

Відносини

Що робити? Якщо тебе обмовили, мимоволі будеш у розгубленості. Брехня боляче ранить, особливо коли в неї починають вірити оточуючі. Страждає не тільки ваш моральний дух, а й репутація. А якщо несправедливо звинувачують ще й у крадіжці, йдеться вже про кримінальну відповідальність.

Як бути? Захищати свою честь можна і потрібно. Не варто залишати наклеп без уваги, проковтнувши образу. Той, хто несправедливо вас звинуватив, має бути покараний, тим паче, що на вашому боці закон Російської Федерації. Боріться до кінця!

Поняття наклепу

Наклепом називається поширення завідомо неправдивих відомостей про когось, які порочать честь і гідність або підривають репутацію.

З юридичної точки зору наклеп належить до злочинів невеликої тяжкості, тому строк давності при притягненні до відповідальності за нього становить 2 роки. Тож якщо ви захочете подати до суду на людину, яка оббрехала вас 2 роки тому, вам це вже не вдасться.

Потерпілим у справі про наклеп, згідно з Кримінальним кодексом Російської Федерації, може бути тільки інша особа. Тому якщо людина поширила неправдиві відомості, які ганьблять її саму, то складу злочину немає. Навіть якщо ці відомості зашкодили інтересам сторонньої особи, засудити людину за наклеп не можна.

Отже, щоб було визнано факт наклепу, відомості повинні мати такі ознаки:

  • поширювана інформація не відповідає дійсності (тобто вона неправдива);
  • та людина, яка є автором неправдивої інформації, знає про те, що вона неправдива;
  • відомості, які поширюються про потерпілого, є такими, що ганьблять його, тобто загрожують честі та гідності постраждалої сторони.

У такому разі йдеться про злочинне діяння. Його характеристики наведено нижче.

Риса злочину Розшифровка
Об’єкт Суспільні відносини, які склалися внаслідок реалізації права людини на честь і гідність
Суб’єкт Дієздатна особа віком 16 років і старше
Об’єктивна сторона Поширення інформації, що ганьбить
Суб’єктивна сторона Умисність поширення
Склад злочину Оприлюднено завідомо недостовірні факти.

Зверніть увагу на те, що в Цивільному кодексі Російської Федерації також є стаття про захист честі та гідності. Існує роз’яснення Верховного Суду РФ щодо наклепу.

Поширення інформації, що порочить, у трактуванні Постанови ВС РФ – це:

  • публікація в ЗМІ інформації, що порочить честь і гідність;
  • поширення за допомогою радіоканалів і телебачення;
  • використання цієї інформації у відеопродуктах (включно з тими, що розповсюджуються в Інтернеті); офіційних документах; доповідях і виступах; офіційних заявах в інстанції;
  • поширення за допомогою інших засобів зв’язку;
  • передача в усній формі або будь-якій іншій хоча б одній людині.

9 порад психолога для тих, кого обмовили на роботі

Для того щоб не стати жертвою неправдивого звинувачення, вживіть заходів безпеки:

Подбайте про те, щоб ваша правота була документально підтверджена

Спілкуйтеся електронною поштою. Слова, вимовлені в особистій бесіді або телефоном, довести важко. Але лист, надісланий імейлом, можна роздрукувати і пред’явити як доказ. Тому спілкування в такий спосіб набагато безпечніше за особисте.

У разі доставки чого-небудь подбайте про підпис

Якщо ви самі щось доставляєте або відправляєте з кур’єром, а також надсилаєте лист звичайною поштою, обов’язково вимагайте підпис одержувача. У разі поштових відправлень використовуйте рекомендований лист із повідомленням про вручення.

Звертайтеся із запитаннями до керівництва

Якщо сумніваєтеся в правильності свого вчинку, нехай рішення ухвалить посадова особа вищого рівня, тоді й відповідальність у разі помилки лежатиме на ній. Запитання надішліть електронною поштою та обов’язково збережіть відповідь.

Розповідайте клієнтам про ризики, до яких призведе їхнє рішення

Ви можете опинитися в ролі обвинуваченого, якщо клієнт не отримає очікуваного результату від своїх дій. Він може звинувачувати вас у тому, що ви не повідомили його про ризики, тому він прийняв помилкове рішення. Щоб уникнути подібної ситуації, детально пояснюйте клієнтам усі можливі небезпеки та наслідки його вибору.

Будьте позитивні, демонструйте доброзичливий настрій

Хороша репутація в колективі допоможе не стати жертвою неправдивих звинувачень, а якщо на тебе звели наклеп (наприклад, звинуватили в крадіжці грошових коштів компанії або ж канцтоварів) – підтримати добре ім’я. Що потрібно для цього робити? Підтримуйте свою репутацію, зберігаючи позитивний настрій. Ввічливо і життєрадісно вітайте колег, будьте усміхнені й чемні.

Надавайте допомогу іншим співробітникам, але вибірково

Зазвичай люди вдячні за допомогу, особливо при великому навантаженні. Але якщо допомагати занадто часто, можна створити про себе думку як про людину, якій нема чим зайнятися на роботі.

Не порушуйте обіцянок

Якщо ви стверджували, що виконаєте якусь роботу, потрібно це зробити. Забудьте про виправдання і будьте впевнені в тому, що дотримуєтеся обіцянок і справляєтеся з обов’язками. Послідовність веде до підвищення вашої репутації та авторитету.

Якщо ви припустилися помилки, визнайте це

Такий вчинок приведе до довіри. Коли людина намагається зняти з себе відповідальність за власні промахи, вона виглядає брехуном. Краще чесно визнати помилку, вибачитися і пояснити причини.

Подбайте про свій імідж в Інтернеті

Якщо ви зареєстровані в соціальних мережах, переконайтеся в тому, що ваші акаунти створюють про вас позитивне враження. Якщо на вашій сторінці є неоднозначні або образливі публікації, видаліть їх. Можна ускладнити відвідування вашого облікового запису сторонніми людьми, зробивши особистий акаунт закритим.

Що робити, якщо тебе оббрехали

Якщо людина постраждала від наклепу, для початку потрібно проаналізувати ситуацію, що склалася. Існує кілька варіантів, за допомогою яких можна реалізувати права на захист власної репутації.

Який би шлях не був обраний, доведеться вирішити такі завдання:

1. Зібрати докази того, що:

  • поширені відомості неправдиві;
  • недостовірна інформація була оприлюднена навмисно;
  • дані були передані щонайменше одній людині.

2. Оцінити свою поведінку і з’ясувати, які помилки призвели до того, що:

  • злочинець отримав секретну інформацію (припустимо, про медичний діагноз);
  • вам захотіли заподіяти шкоду за допомогою наклепу (чи не було провокації з вашого боку).

За законом, переслідування злочинця ведеться тільки в разі, якщо з боку жертви не було провокації на поширення недостовірних відомостей.

Потерпілий має право на такі варіанти захисту:

  • подати заяву в поліцію про вчинення проти вас злочину;
  • звернутися до мирового суду з цивільним позовом.

Ви можете одночасно скористатися обома способами.

Дії в разі наклепу в ЗМІ

Якщо ви виявили наклеп про себе, необхідно звернутися до Роскомнагляду і надати докази. Можете також скласти скаргу в прокуратуру і вказати в ній, що поширена про вас інформація недостовірна. Третій спосіб – це звернення до суду, але цей шлях складніший.

Пам’ятайте про те, що виграти судовий процес можна тільки в тому разі, якщо ви можете довести, що інформація про вас дійсно неправдива.

Можна навести як приклад позов, який “Національна рада з гомеопатії” пред’явила журналу “Вокруг света”. Причиною послужила стаття, в якій йшлося про те, що гомеопатія неефективна.

Матеріал був опублікований кілька років тому головним редактором видання на своїй сторінці в одній із соціальних мереж. Заява позивачів до суду містила твердження, що ефективність гомеопатії доведена результатами численних досліджень. Але посилань на ці дослідження надано не було, в результаті позов було відхилено. Журналу не довелося публікувати спростування статті.

При роботі з такими майданчиками дії будуть такими ж, як описані вище.

Дії в разі наклепу у відгуках або коментарях

Багато компаній ведуть активну взаємодію з клієнтами через Мережу й отримують зворотний зв’язок.

Що робити, якщо тебе обмовили в Інтернеті на велику аудиторію?

Переведіть спілкування в правове поле

Для цього попросіть автора негативного коментаря звернутися до вас з офіційним листом і вказати в ньому проблему. Після цього 90 % тих, хто залишає коментарі зі свідомо неправдивими даними, самоусуваються. Якщо автор не виходить на зв’язок, варто звернутися до адміністрації ресурсу.

Надішліть запит на видалення коментаря

Якщо це не принесло результату, потрібно надіслати запит на видалення коментаря через непідтверджену інформацію, що міститься в ньому.

Наведемо приклад. Будівельною компанією було надано послуги з ремонту. Замовник (приватна особа) не висував жодних претензій під час проведення робіт. Після закінчення ремонту сторонами були підписані всі необхідні акти, крім того, була надана гарантія на виконаний ремонт.

Компанія в такій ситуації має право на звернення до суду, щоб захистити ділову репутацію. Існує висока ймовірність виграти справу. На практиці найчастіше суд зобов’язує інтернет-ресурс видалити недостовірну інформацію.

Перевірте, наскільки обґрунтовані претензії

У кожній ситуації потрібно розбиратися. Можливо, клієнт неправильно використовував ваш продукт, а можливо, помилка сталася все ж таки з вини компанії.

Якщо вдалося зв’язатися з автором коментаря, а неправдивість інформації було доведено компанією, потрібно звернутися до ресурсу, який опублікував коментар, з проханням про спростування.

За відсутності реакції з боку адміністрації ресурсу або якщо отримано відмову в публікації спростування, потрібно звертатися до Роскомнагляду із заявою про поширення недостовірних відомостей.

Якщо ж помилки припустилася компанія, необхідно опублікувати на цьому ж ресурсі вибачення. Не забувайте, що правдива інформація не може вважатися наклепом, навіть у тому випадку, коли вона завдає шкоди репутації вашої організації.

У разі вини користувача можна пред’явити позов на відшкодування витрат на послуги юриста, а також на компенсацію за завдану шкоду діловій репутації.

Тут можна згадати слова легендарного інвестиційного гуру Воррена Баффета про те, що репутацією необхідно дорожити незалежно від обставин, тому що вона заробляється роками, а зруйнуватися може миттєво.

Покарання за наклеп

До недавніх часів стаття за наклеп не містила конкретики щодо покарання за неправдиві відомості в Інтернеті, неправдиві звинувачення в порушенні статевої недоторканності або за недостовірну інформацію щодо невизначеного кола осіб. Ці доповнення з’явилися 2021 року.

Яке покарання передбачено за наклеп:

Вид наклепу Покарання
Звичайний наклеп без будь-яких особливих ознак Штраф до 500 000 рублів або залучення до обов’язкових робіт до 160 годин
Наклеп у публічному виступі, ЗМІ або Інтернеті Штраф розміром до 1 000 000 рублів, або обов’язкові роботи до 240 годин, або примусові роботи до 2 років. Можливий також арешт до 2 місяців або позбавлення волі строком до 2 років
Наклеп в Інтернеті (виділено з 2001 року) Штраф розміром до 1 000 000 рублів, або обов’язкові роботи до 240 годин, або примусові роботи до 2 років. Можливий також арешт до 2 місяців або позбавлення волі до 2 років
Наклеп щодо кількох осіб, у тому числі індивідуально не визначених Штраф розміром до 1 000 000 рублів, або обов’язкові роботи до 240 годин, або примусові роботи до 2 років. Можливий також арешт до 2 місяців або позбавлення волі до 2 років
Наклеп із використанням службового становища Покарання у вигляді штрафу до 2 000 000 рублів, або обов’язкових робіт до 320 годин, або примусових робіт до 3 років, або арешту на строк до 4 місяців, або позбавлення волі до 3 років
Поширення неправдивих відомостей про небезпечне захворювання, включно з COVID-19 Штраф до 3 000 000 рублів, або обов’язкові роботи до 400 годин, або примусові роботи до 4 років, або арешт до 6 місяців, або позбавлення волі до 4 років
Неправдиве обвинувачення в тяжкому або особливо тяжкому злочині Штраф до 5 000 000 рублів, обов’язкові роботи до 480 годин, примусові роботи до 5 років, арешт до 6 місяців або позбавлення волі до 5 років
Неправдиве обвинувачення у злочині проти статевої недоторканності та статевої свободи особи Штраф до 5 000 000 рублів, обов’язкові роботи до 480 годин, примусові роботи до 5 років, арешт до 6 місяців або позбавлення волі до 5 років.

Таким чином, виникли нові ознаки, за яких покарання за наклеп стає суворішим:

  • Поширення в Інтернеті. Якщо ви передали неправдиві факти знайомому, штраф за це буде до 500 000 рублів, а якщо опублікували їх у соціальній мережі – зросте до 1 000 000 рублів.
  • Наклеп щодо групи осіб. Це означає, що покарана людина може бути за неправдиві висловлювання навіть без зазначення особистих даних певної особи. Якщо сказати, що співробітники якоїсь конкретної організації беруть хабарі, а кухарі певного ресторану мають підроблені санітарні книжки, це вважається наклепом щодо кількох осіб, за що можна отримати штраф до 1 000 000 рублів.
  • Звинувачення в домаганнях, зґвалтуванні та порушенні статевої недоторканності. Якщо за неправдиві звинувачення в підробці диплома або несправедливому ставленні на роботі, опубліковані в Мережі, вас можуть оштрафувати на 1 000 000 рублів, то у разі несправедливого звинувачення колеги або викладача в домаганнях штраф буде вп’ятеро більшим. Можна навіть опинитися за ґратами на строк до 5 років.

Кримінальній відповідальності підлягає фізична особа, але не організація. У зв’язку з цим для юридичних осіб передбачена адміністративна відповідальність. Компанія може бути оштрафована за наклеп на суму від 500 000 до 3 000 000 рублів.

Зустрітися з наклепом можна де завгодно, зокрема в ЗМІ та Інтернеті. Це може бути дуже неприємним, крім того, може завдати великої шкоди репутації.

Оцініть статтю
Обери Успіх!