Як розвивати дитину в рік: методики та рекомендації

Сім'я

Про що мова? Однорічний малюк починає розвиватися дуже інтенсивно. І завдання батьків – допомогти йому засвоювати нові навички. Головне – розуміти, як розвивати дитину в рік, адже в цей час вона активно пізнає навколишній світ.

На що звернути увагу? Діти в цьому віці мають свої особливості. Грамотний розвиток має бути спрямований на зростання фізичного, емоційного та інтелектуального потенціалу. Надалі це стане базою для формування особистості та характеру дитини. Що ж пропонують батькам фахівці для розвитку малюка в рік?

Особливості розвитку дитини в рік

Саме зараз ваша дитина стає справжнім непосидою, з цікавістю вивчає навколишній світ. Звертає увагу на іграшки, які ви їй пропонуєте, особливо якщо їх можна складати за типом матрьошки, збирати й розбирати.

Тепер уже він може якийсь час пограти сам, вміє показувати, що він хоче отримати в даний момент. Ваше чадо починає цікавитися ілюстраціями в книжках. Кожен день дізнається щось нове і відкриває для себе такий дивовижний світ.

Кожна мама замислюється про те, як розвивати дитину в рік. Для цього необхідно проводити з нею невеликі заняття, призначені для цього віку. Це також допоможе їй легше адаптуватися до змін у майбутньому. Діти набувають нових навичок, розвивають пам’ять. У дорослому житті це обов’язково стане в пригоді під час навчання і пізнання складних наук.

Розглянемо, як зазвичай діти розвинені в рік:

Розвиток мовлення

  • Дитина вміє говорити елементарні слова з однаковими елементами: “мама”, “тато”, “баба”.
  • Щоб висловити своє бажання, використовує слова “дай”, “на”.
  • Імітує окремі звуки, які чує від дорослих.
  • Вміє говорити приблизно 10-12 елементарних слів, його мовлення збагачується дедалі більшою кількістю звуків.

Психомоторні навички

  • Впевнено сидить без допомоги дорослих.
  • Може ходити, тримаючись за опору, руку батьків або самостійно.
  • Легко дістає іграшки, коли сидить.
  • Енергійний і наполегливий у своїх спробах навчитися ходити.
  • Долає сходинки.
  • Може стояти і легко присісти з цього положення, залазить на ліжка, дивани, знає, як потрібно злазити з них.

Розвиток емоцій

  • Засмучується, злиться, може сміятися, дивуватися, обіймати.
  • Емоції поки що нестабільні: може радіти, а потім різко заплакати, самостійно грається, а потім раптом проситься мамі на руки, бавиться з дорослими, а потім може вдарити або вкусити. Так малюки намагаються привернути увагу батьків.
  • Відмовляється від допомоги дорослих, нервує, якщо йому хочуть щось подати, забирає руку і хоче йти сам.
  • Розрізняє “свій/чужий”, і це стосується не тільки людей, а й речей. Побачивши незнайому людину, часто ховається за маму, шукаючи захисту.
  • Може близько 15 хвилин концентрувати свою увагу на чомусь.
  • Хоча малюк ще не усвідомлює свої вчинки, він розуміє деякі причинно-наслідкові зв’язки (вдарився – відчув біль – побіг до мами).
  • Часто імітує емоції та міміку інших людей.
  • Вміє відчувати страх, проявляє обачність, якщо бачить, наприклад, високий поріг, увесь час шукає очима маму, адже в цьому разі він почувається в безпеці.

Розвиток розумових навичок

  • Уже може запам’ятати, як називаються деякі предмети, реагує на звуки тварин і намагається їх повторити.
  • Може зробити легкі доручення, які дають дорослі: знайти пустушку, принести підгузок, дати іграшку.
  • Вміє зупинитися, якщо чує: “Не можна”, – хоча часто через це злиться.
  • Вчиться жестам спілкування: махає “бувай-бувай”, робить повітряні поцілунки, повторює за мамою “сороку-ворону”, тягнеться руками, коли його кличуть.
  • Допитливий, хоче все помацати, скрізь залізти, засунути до рота. Таким чином пізнає світ: смикає штори, відкриває дверцята на меблях, перевіряє вміст шухляд.
  • Може не тільки витягнути всі іграшки з коробки, а й потім їх скласти назад, розуміє, як зібрати нескладну пірамідку, закинути предмет у дірку, засунути паличку в щілину, перелити воду з миски за допомогою ковша, підкинути м’яч, катати машинки.
  • Звертає увагу на дітей свого віку, намагається їх помацати, щось їм сказати, може навіть ділитися своїми іграшками.

Побутові вміння

  • П’є через трубочку з непроливайки або чашки, намагається їсти ложкою.
  • Знає, що потрібно просунути руку в рукав, може сам стягнути панаму, шкарпетку, рукавичку, бавиться зі своїм взуттям і пробує засунути туди ніжку.
  • Повторює за дорослими гігієнічні звички: елозить зубною щіткою по зубах, бере гребінець і намагається розчесатися, витирає рот серветкою, обтрушує ручки від бруду.

Звісно, навряд чи ви побачите щось, окрім каракулів, але зате ваш малюк відчує справжнє задоволення. Радимо придбати спеціальну воскову крейду, яка ідеально підійде для маленьких художників. У них тупий кінець, вони не ламаються під час сильного натискання і нешкідливі, якщо ваша крихітка потягне їх до рота. А з імовірністю 99% так і станеться.

Також однорічні дітки відчувають справжній захват, побачивши тварин, рухомі машини, велосипеди, іграшки. Дитина може навіть показати, як нявкає котик, гавкає собачка або летить літак.

Діти в цей час починають гратися осмислено: вони вже не просто розкидають або гризуть іграшки, а можуть використовувати їх за призначенням: штовхнути м’яч, покатати машинку, поставити один кубик на інший, попити з іграшкової чашки.

Як розвивати незалежність у дитини в рік

Батьки однорічних дітей уже можуть спостерігати перші прояви її самостійності. Крихітка пробує сам набрати їжу в ложку і тягне її до рота, стягує шапку, щойно вона їй набридла, гортає книжку з улюбленою казкою.

Звісно, така її поведінка не завжди безпечна, батьки мають постійно перебувати поруч і стежити за малюком. Часто для них це обтяжливо. Але якщо чаду забороняти щось робити, ставити рамки, то потім мамі й татові доведеться ще більше часу приділяти своєму чаду, що підріс, ніж зараз.

Якщо малюк бачить, як ви чистите зуби, і намагається показати, що теж так хоче, то дайте йому в руки дитячу м’яку зубну щітку. Звісно, його чищення буде далеким від ідеалу, але він намагатиметься повторювати за вами і тим самим прищеплюватиме собі корисну звичку.

Якщо дитина хоче сама помити руки – не обмежуйте цей порив. Підніміть її до крана, увімкніть теплу воду. Покажіть їй, як правильно мити кожну ручку, як користуватися рідким милом. Повірте, це буде не тільки корисним, а й веселим проведенням часу для маленького непосиди.

Звичайно, для таких експериментів краще брати не рідкі супи, а їжу густішої консистенції. Це збільшує ймовірність, що дитина донесе щось до рота. Тут найголовніше – морально налаштуватися на те, що половина їжі буде на підлозі або навіть на стінах. Тож не саджайте в такому разі чадо біля дорогих гардин або на новий диван.

Вчіть дитину прибирати свої іграшки. Найчастіше він із задоволенням це робить. Кидайте іграшки в кошик, супроводжуючи свої дії веселими словами, активною мімікою. У дитини це стане своєрідною забавою, і є велика ймовірність, що в майбутньому вона без довгих умовлянь наводитиме за собою порядок. Не забувайте хвалити чадо, плескати в долоні. Не квапте його і не намагайтеся допомогти, якщо вам здається, що він робить все занадто повільно.

Як фізично розвивати дитину в рік

Розглянемо, як розвивати дитину в рік у фізичному плані. Їй необхідно щодня робити масаж, гімнастику. Намагайтеся виконувати ці процедури в один час, щоб ваш малюк до них звик і сам уже був готовий до занять.

Такі вправи допоможуть зміцнити здоров’я крихітки, піднімуть настрій і поліпшать самопочуття. Не варто тільки займатися цим одразу після їжі: витримайте годинний інтервал. Якщо ви бачите, що чадо сьогодні не в гуморі або погано почувається – не мучте його і відкладіть гімнастику на інший час.

Базові вправи для дітей однорічного віку:

  • ходьба по похилій вузькій планці;
  • приставна ходьба;
  • біг навколо себе;
  • стрибки та присідання;
  • вправи з використанням м’ячика, скакалки, кола;
  • повзання, ходьба через перешкоди;
  • кругові вправи для рук і плечей.

Як інтелектуально розвивати дитину в рік

Малюк поки що не може висловити вголос свої думки, тому під час гри він просто слухає, дивиться, відчуває, запам’ятовує, думає і потім використовує отриману інформацію.

Як розвивати дитину в рік:

  • Купіть тематичні картки або зробіть їх самостійно. Викладайте перед карапузом зображення різних фруктів, транспорту, тварин тощо, називаючи їх і супроводжуючи невеликим поясненням, наприклад, лимон кислий і поморщіться, собачка говорить “гав”.
  • Показуйте дитині ваші сімейні фотографії, спостерігайте за її реакцією, побачивши знайомі обличчя.
  • Якщо на вулиці сонце, зверніть увагу малюка на тінь, покажіть, як вона рухається, збільшується, зменшується. Також можна взяти дзеркало і пускати сонячних зайчиків. Напевно ваша дитина намагатиметься їх зловити.
  • Вмикайте малюкові музику, де звучать різні музичні інструменти. Це допоможе розвивати його слух.
  • Запропонуйте дитині ігри з різними фігурками, щоб формувати її просторове мислення.
  • Купіть малюкові кілька картонних книжок зі щільними сторінками та яскравими ілюстраціями. Можливо, він ще не буде уважно слухати казки, але красиві картинки його точно зацікавлять.
  • Ходіть на дитячі майданчики, де ваш карапуз зможе спілкуватися з однолітками.
  • Якщо малюк диктує свої умови якоїсь гри – прийміть їх і не намагайтеся виправляти.
  • Купіть конструктор з великими блоками, кубики, звичайні іграшки без сучасних музичних і світлових ефектів. Це допоможе розвивати фантазію та мислення дитини.
  • Давайте можливість малюкові проявляти незалежність, не відмовляйтеся від його допомоги, нехай виконує легкі доручення.
  • Не потрібно в такому ранньому віці знайомити крихітку з гаджетами. Інакше він звикне просто сидіти і дивитися мультфільми, а грати самостійно в рухливі ігри так і не навчиться.

Мовленнєвий розвиток дитини в рік

Розглянемо, як розвивати мовлення дитини в 1 рік. До цього віку малюки вже вміють вимовляти приблизно 10-12 слів з одного або двох складів. Але діти чудово можуть висловити свої бажання мімікою, емоціями, рухами. Хоча ваше чадо говорить ще зовсім мало, ви не маєте забувати про його мовленнєвий розвиток, оскільки він активно відбувається якраз у однорічному віці.

Які ж заняття потрібно проводити?

  • Не сюсюкайтеся з дитиною і не перекручуйте слова. Ви для неї є головним прикладом, на якому вона вчиться розмовляти. Тим паче в цьому віці діти вже добре розуміють, що їм хочуть сказати.
  • Не розглядайте книжки мовчки, розповідайте, що ви бачите на картинках, ставте легкі запитання на кшталт: “Покажи мамі, де собачка?”
  • Починайте читати короткі казки, чотиривірші, співати веселі пісеньки, слухати музику.
  • Вчити дитину різних звуків і складів, проспівуючи їх, попросіть повторити.
  • Під час прогулянок не катайте мовчки візочок, а розповідайте маленькому непосиді про все, що бачите: що росте, летить, куди і навіщо ви йдете тощо.
  • Розглядайте картинки з логічним сюжетом, розповідайте малюкові короткі історії за ними, намагайтеся ставити запитання. Наприклад, подобається йому намальована кішечка чи ні. Хоча він і не відповість словами, але емоціями та жестами зможе висловити свої почуття.

Як розвивати дрібну моторику дитини в рік

Багато батьків не знають, як розвивати моторику дитини в 1 рік, але не сумніваються в користі таких занять. У педагогічній практиці існує кілька рекомендацій щодо таких вправ:

  • Дайте малюкові пластилін, солоне тісто, навчіть його м’яти, катати, сплющувати. Зліпіть ваш перший спільний шедевр у вигляді гусениці.
  • Познайомте крихітку з малюванням. Можна використовувати безпечні пальчикові фарби, воскові олівці, кольорову крейду. Покажіть, як їх правильно тримати, допоможіть дитині намалювати лінію, коло.
  • Придумайте ігри з рахунковими паличками, камінчиками, ґудзиками, маленькими помпонами, каштанами тощо.
  • Купіть або зробіть самі ігри зі шнурівкою.
  • Запропонуйте малюкові бізі-борд або бізі-куб. Повірте, така гра надовго приверне його увагу. Діти з великим інтересом намагаються помацати, подивитися в дії всі наявні там елементи. Подібні цікаві іграшки можна купити в магазині або виготовити власноруч на щільному аркуші картону, фанери. Як деталі використовуйте вимикач, щітку, розетку, різні замки, блискавку, шнурки, плоский пісочний годинник, тканини різної текстури тощо.
  • Проведіть заняття з рамками-вкладишами, сортером.
  • Зробіть сенсорну коробку: покладіть у неї дрібні та середні предмети різної форми, текстури, ваги.
  • Насипте в миску фарбовані макарони, крупу, горох, дайте малюкові ложку, і нехай він пересипає, вибирає звідти ґудзики, шукає маленьких тварин тощо.

Діти дуже люблять ігри з кінетичним піском удома та звичайним піском на вулиці. Такі заняття розвивають тактильні рецептори. Також жоден малюк не відмовиться від водних ігор: на озері, морі, у ванній, басейні. Дайте йому лопаточку, відерце, качечку, рибок, лійку, і ваш непосида надовго буде зайнятий цікавою і захопливою справою.

Рекомендації щодо розвитку дитини в рік

У ваших силах допомогти своєму маленькому непосиді, якщо хочете, щоб він був розвинений і легко сприймав нову інформацію:

  • Не варто без причини брати малюка на руки, дайте йому можливість ходити самостійно.
  • Не мовчіть під час прогулянок, розповідайте дитині про всі ваші дії, читайте казки. Це допоможе розвинути її мовлення.
  • Грайте з розвивальними іграшками: сортерами, рамками-вкладишами, пірамідками, сенсорними коробками тощо. Спробуйте з малюком пальчикові ігри.

Ось під час занять із дитиною у віці одного року дотримуйтеся деяких правил:

  • Сталість. Не займайтеся, коли згадаєте або коли знайшли час для малюка. Заняття мають бути щодня, приблизно в одну й ту саму годину. Так дитина звикне до ваших розвивальних ігор, і ефект від них буде набагато кращим.
  • Різноманітність. Не намагайтеся в один день зробити всі вправи відразу, не грайте в ігри тільки одного виду. Чергуйте заняття: сьогодні розвиток мовлення, завтра – моторики, післязавтра – тактильних відчуттів тощо.
  • Захопленість. Нехай ваші заняття стануть грою, а не нудною рутиною.
  • Час. Маленькому непосиді у віці 1 року достатньо до 15 хвилин на кожну гру. Більше він не витримає.
  • Підтримка. Будьте готові в усьому допомогти малюкові, адже цей світ для нього ще такий незрозумілий.
  • Затишок. Кімната, де проходять заняття, має бути теплою, світлою, провітрюваною. А дитина має бути виспаною, ситою, у гарному настрої.
Оцініть статтю
Обери Успіх!